Jako jeden z nástrojů psychologické diagnostiky
Lidé se od nepaměti snažili kategorizovat jevy, které kolem sebe viděli. Ať šlo o přírodní úkazy, zvířata, rostliny či samotné lidi. První významné přínosy v této oblasti jsou připisovány antickým filozofům, především pak velkému systematikovi Aristotelovi, díky kterému máme dnešní binomickou nomenklaturu pro zvířata a rostliny. Z pohledu psychologie je stěžejní jeho dílo „O duši“, ve kterém systematizoval dobové poznatky o lidské psýché.
Skutečné testování v dnešním slova smyslu se snaží o měření různých předem definovaných duševních vlastností a jevů. Jedná se o nástroj psychologické diagnostiky, která má kromě samotného měření širší záběr. Stará se navíc o určení pásma normality a abnormality u duševních jevů vůči obecné populaci (např. podprůměrná, průměrná a nadprůměrná inteligence) a předpovídá budoucí vývoj. Psychologické testování je tak jen jedním z mnoha nástrojů psychologické diagnotiky vedle např. rozhovoru, anamnézy, pozorování atd.
Kvalitní psychologické testy je poměrně náročné vytvořit z důvodu vysokých nároků na jejich validitu a reliabilitu. Reliabilita testu, neboli jeho spolehlivost, označuje pravděpodobnost, že test měří danou vlastnost či jev stále stejně. V praxi to znamená, že v reliabilním testu by vám mělo například IQ i při opakovaném testování vždy vyjít přibližně stejné nebo by mělo vycházet srovnatelně s jinými použitými metodami, které také měří IQ.
Validita pak označuje platnost testu. Test je validní tehdy, když skutečně měří to, co měřit má. Na první pohled se tato podmínka může zdát triviální, ale jelikož se psychologie zaobírá jevy, které nelze „nahmatat“, nelze je zvážit, změřit metrem ani přesně určit, tak se z validity stává důležité téma. Zajisté by nikdo nebyl nadšen, kdyby na základě špatně zkonstruovaného testu, který měl údajně měřit inteligenci, ale měřil spíše znalosti (což byl dříve velmi častý problém těchto metod), nebyl přijat na vysokou školu nebo do zaměstnání.
Psychologické testování může mít různé účely. Zde si uvedeme jednu z množství klasifikací psychologických testů a jejich stručný popis.
Stejně jako účelů je mnoho i podob psychologického testování. U malých dětí se používají rozbory kresby nebo testy s různými pomůckami vhodnými pro věk dítěte (např. kostky apod.). U dospělých je nejčastější formou testování klasický dotazník, který se v posledních letech úspěšně přestěhoval do webových rozhraní (online podoby). Dále se často setkáváme jak u dětí i dospělých s projektivními testy.
Psychologické testování se tak stává užitečným nástrojem, který psychologům může být při jeho správném využití velmi prospěšný.